الثلاثاء، 14 يناير 2025

🌟يابخت مين يبتدي🌟 🌟بقلم شاعرة الإسكندرية / صفاء الخواجة 🌟

 قد تكون صورة ‏نص‏

🌟يابخت مين يبتدي🌟
لو بعنا عم وخال
ضاعت كده الأرحام
طول لي بالك قوي
واغفر لأي كلام
وإن زادوا ظلم وآسى
ربك كبير. علام
أترك ديارهم. بقى
من غير لأي سلام
وابعد بعيد . عنُهم
وبلاشها أي آثام
سيبهم كده لوحدهم
خليك ياواد حلام
لا يبان عليك إنُهم
فاتوا المكان بخصام
يمكن.. يكون بينكم
واشي وكمان نمام
ماشي بخراب حيكم
يخطب كأنه إمام
يملا القلوب بالزعل
وكلامه فيه أوهام
عمر الخصام ما ابتدا
إلا وكان له آلام
سيبوا القلوب تبتدي
رحلة تقول ياوئام
وإن جه شيطان وسطوكوا
شدوه بكل لجام
ده يابخت مين يبتدي
بالصلح ..ناله وسام
🌟بقلم/ صفاء الخواجة 🌟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....