الجمعة، 25 أكتوبر 2019

مين اليي قال .. بقلم .. احمد شمتان

مين اليي قال
دي الإيجابه هيا هيا
السؤال نفس السؤال
ليه يا بكره ونتا جاي
بتبقي جاي ف الزوال
لسه هنقول جاي بكره
يبقي عدي ٠ يبقي فات
والسنين بتعدي
زيه من سكات
تيجي وتبص فمرايا
تلقي واحد قلبه مات
والسنين لما تعدي
بنقول عليها ذكريات
ذكري حلوه وتفتكرها
تلقي نفسك بقيت حزين
يبقي كل العمر عدي
من حذين سلم حذين
تبقي واقف تبقي قاعد
تبقي ماشي تبقي خايف
هيا هيا كل حاجه مش عاديه
والطبيعي انك تصدق
إن كنا ف تمثليه
ونتا يادوب طالع ف مشهد
من بعيد شايل قضيه
وتحكم فيها عليك
بسنين راضيه

احمد شمتان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....