السبت، 11 ديسمبر 2021

ياحزينه ... ( ازجال بالعامية ) بقلم .. احمد محمود

 

ياحزينه
وشايله النيله
وتبكي ليه بالدموع
اللي زيك لازم تفرح
وتقيد كمان الشموع
سابك ياحلوه
وراح لغيرك
في داهيه هوا وابوه
دا حتي اهلك كلهم
ما كانوش بيحبوه
وبكره يجيلك
سيد سيد ابوه
المكعبر المبعجر
دا نسخه تانيه من ابوه
يابنت ابوكي
واخت اخوكي
اوعي قلبك يتوجع
وقومي ياله
و فرفشي وبلاش دلع
ياللي الورد
بين خدودك ينكسف
واهو انكشف
وبانت رخامته وخيانته
وانتي عارفه انه خاين
ومن زمان
يبقي ان الأوان
صفحه ونقطعها من الكتاب
اللي في جمالك
ينكفي علي شانها
ابن السلطان
ياللي قلبك مليان
حب وحنان
فوقي لنفسك واعقلي
وبلاش جنان
احمد محمود

قد تكون صورة مقربة لـ ‏شخص أو أكثر‏

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....