الخميس، 14 مارس 2019

بلدى وبخاف عليها .. بقلم .. محمد راشد

‏‎

عزبة دي ولا وسية
ولا تكونش يا ناس تكية
بلدي وبخاف عليها
وكل ما املك ليها
ارهاب خسيس متربص
وشباب عمال بيبصبص
بالذمة دول يبقوا رجالة
والام ماشية ندمانة
علي خلفتها المايلة دية
والاب لا حول له ولا قوة
من الصبح عمال بيشقي
علي لقمة العيش بيعافر
والجوع والله كافر
الفول والطعمية
دول اكلة شعبية
بس يا خسارة مش مقضية
ماهو الجيب فضي من شوية
ودروس رايحة جاية
ومدارس وفلوس ياما
ودكاترة كاتبة روشتة
وادي دور الادوية
منين هاتجيب يا غالي
وهناك اللي في برج عالي
راكب العربية
والورقة في ايده ميه
عمال بيقزقزق بيها
وسجاير بيطفيها
والله بكرة تحلي
واصبر واوعي تنسي
ان الفرج من عنده
هو وبس مافيش غيره
بقلم :- محمد راشد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....