الأربعاء، 20 مارس 2019

لو كنت ...! بقلم .. امال بدر

لو كنت
لو كنت قابلتك من زمان
ماكنت عرفت فى يوم احزان
لا وردى دبل قبل الأوان
أو قلبى يوم بات عطشان
كانت حياتى ٱتغيرت

كنت حسيت بالأمان
وشربت معاك كاس الحنان
لا كان سكن قلبى الآهات
ولا حزن فى قلبى ليلة بات
ولا دمعة فى عينى اتحيرت

كانت رجعتلى ضحكتى
وحليت فى عينى دنيتى
غنت طيورى على الأغصان
وطرحت زهورى قبل الأوان
وكانت قيودى اتكسرت
لو كنت قابلتك

امال بدر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....