الجمعة، 22 مارس 2019

أنا مالى ...! بقلم .. محمد عامر

لوكل واحد شاف غلط قال أنا مالي
لو كل واحد إتخلي عن التاني
لو كل واحد عاش لنفسه أناني
لو الأخ باع أخوه يااااااا زماني

طب لم نبعد ............... عن الله
هنتحمل إحنا يوم واحد من عذابه
لم نهجر إحنا ........ سنته وقرآنه
هنتحمل إحنا يوم واحد من غضبته

تبقي دي مش دنيا دي غابه
الناس فيها أشبه ب ديابه
وهندوس ع بعض وع الغلابه
دنيا ضاع فيها الصالح دنيا قلابه
بتجي علي العفيف والشريف ياساده
والحق نام والباطل ذاد أوي وبذياده

لو كل واحد قالي وأنا مالي
هتموت الأحلام و الأماني
وكل واحد فينا هيكره التاني
ومش هنتقدم خطوه يازماني
وكل واحد يغني علي موالي
لم يموت الضمير فاضل أيه تاني
يبقي فاضل أيه تاني 😢
يبقي فاضل أيه تاني 😢
2019/3/22
بقلم/الشاعر محمد عامر
التعليقات
شخص ما يكتب تعليقًا...

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....