الجمعة، 6 ديسمبر 2019

بالعامية اه .. علي ياقوت .. مصر

بالعامية
اه

اه لو عندك سيارة
وكمان شقة فى عمارة

وشباك جميل زى الفل
عليه قزاز وستارة

كل الناس حتقبلك بحضن
جميل كله حرارة

والكل يقفلك وانت جاى
فى كل قاعدة وزيارة

والنسوان تزرغط وتغني
الباشا جيلنا الحارة

وكلمتك فى الناس تأثر
ياحبيبي ب اقل اشارة

وكلاب الجيرة تغني وترقص
اه ياحلو يانوارة

ما هو الكل ساعتها حيخدم
ب جنيه واحد وسيجارة

انما انت معدوم ياخال
بتقضي الشهر ب مرارة

طول ما انت قاعد جنب الحيط
تمسح ياعينى النضارة

وبصوتك المخنوق بيسمع
ب الفقر هنا كل الحارة

وكل شوية تندب حظك
وتقول اه ياخسارة

لو الدنيا ادتنى شوية
كنت غيرت الحمارة

ورحت الصبح لحد السوق
وجبت بفلوسها طيارة

لاكن الحالة متسرش
اه من الدنيا الدوارة

خلت ناس فوق وناس تحت
وناس تصطاد الفقر بصنارة

علي ياقوت
مصر

4/12/2019

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....