الأربعاء، 18 ديسمبر 2019

سكر النسيان . بقلم .. منى عبد الرحمن

سكر النسيان
وبعد كل طريق
لما القلوب بتضيق
ويبتدي الانسان
يظهر ولو مرة
أصل الحياة مرة
ماليانا بالقسوة
والخيبة والبلوى
بنروح لها سالمين
وقلوبنا مفتوحة
نرجع كتير خايبين
أرواحنا مجروحة
حليها لو تقدر
بسكر النسيان
فين ريحة العاشقين؟
وسكر النسيان؟
أدينا اهه دايبين
م الغلب والأحزان
مفيش طريق لاتنين
ولاخطاوي حنين
مقفول بيبان الروح
على قلب ملوه جروح
شراينه مفتوحة
دمه بينزف دمع
ولافيه وطن ولاسمع
وحروفه مدبوحه
منى عبد الرحمن

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....