الأحد، 29 ديسمبر 2019

خاطرة .. بقلم .. لأخويا الغالى .. رمضان الديب

رمضان الديب

لأخويا الغالى ..  رمضان الديب
----------------
طالما الحياة متلونة طب ليه نقول كنا هنا
دا خلق ياما متجهزة تقول عملنا المعجزة
فمهما ياحبيبى تقول فالصمت أفضل حبذا
إنك بترضى ربنا وهم عبيد للمؤزة
مادمت ترضى اللى خلق فيه خلق لازم يتفلق
لأنه إعجابه بهواه وإنت بتخاف ربنا
فلا الطريق نفس الطريق وﻻ المنى نفس المنى
وسيبه ﻻ تحزن عليه وتعال نرجع من هنا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....