الثلاثاء، 18 مارس 2025

—عبيت احلامى فى شنطة ... شعر .. =محمدعبدالمقصودداود

 

============

==—عبيت احلامى فى شنطة
################################
عبيت كل احلامى بعدك فى شنطة
وكتبت سطورعلى كرسى فى كافيه
وسكنت فى اقرب محطة
مش عارف ابدأمنين
كانى فى ورطة
قدام عينيكى كنا بنرتب الف شنطة
اهرب من عقارب الساعة
واعيش لحظة بين مشاعر هايمة بدون اى خطة
مين اللى قال حبنا غلطة
كان يدوب تضحكى
الضحك يعمل للفرح الف واسطة
دلوقت جفت ينابيع كل شىء جميل
وبقيت انا والحزن اخوة
باامسح ضباب عينيه
القى الهموم نطة
مش قادر افتح للامل اى سكة
تعالى خد ايديا نهد الجسور المستبدة
ونهرب على اى حطة
===================محمدعبدالمقصودداود

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....