الثلاثاء، 30 نوفمبر 2021

باينى عبيط ..! جرجس فايق

 

باينى عبيط ..! 
بصاحب صاحبى واخلصلة.
واحوش عنه بلاوى كتير.
وهوفى فكرة بتمحلثلة.
اكمنه غنى وانا فقير.
واخاف على حاجته واحرصله.
واقول بكرة يفهمنى واشوف تقدير.
وساعات يقابلنى.
يبوس فيا ويحضنى.
افرح اناوكأنى بطير.
اللقيه يقوللى ليا طلب.
ومتكسفنيش واخدمنى.
وبرضوا انا مبتوبشى ولابتعلم.
واجرى معاه واخلصله.
واقول يمكن هو يتعلم.
وتخلص مصلحته ينسانى.
ولوطلبته ينكرنى.
واقول العيب فى مين فينا.
يقولوا الناس دى نصاحة.
واقول الناس مش فاهمة.
ولا انا كدة بايينى عبيط.
كلمات ولكنها نبضات:جرجس فايق

لا يتوفر وصف للصورة.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....