الأحد، 2 فبراير 2020

القدس .. لنا .. للشاعرة .. بتول العتربي

سامع أمة عليك بتنادى
خانوا وباعوا أرض بلادى
من يوم يومى
أنا وولادى
واحنا نحابى نلم ندادى
والكرابيك فايتة بتتمخطر
تضرب دايما فى الناحية دى
آه ياولادى
فين أخواتكم
شادى وفادى
فالحين دايما يشكوا لدادى
وأنا م الحسرة
زاد لى سهادى
غاب النوم عز رقادى
آه ياولادى
شايفة بعينى قسوة جيلكم
ناسى تاريخه وشارى عنادى
وأنا من غلبى صبحت بانادى
آه يا ولادى
رحمة ربى تكون لى مرادى
لما تفوقوا أقول أحفادى
راجعين تانى يصونوا بلادى
والكون يصبح هادى ونادى
وآه ياولادى
# بتول العتربى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....