الجمعة، 28 فبراير 2020

دنيا .....!! بقلم .. راوية حسن

ياريتنا كلنا ناخد الدرس والعبره
وان الدنيا فانيه على فكره
ومش حناخد منها غير الذكرى
ولماتيجى سيرتك تكون بالرحمه
ربك هو اللى بيحاسب على النقرة
خلى دايما عملك هو اللى ابقى
الناس تفتكرك بالخير ويدعولك بالرحمه
ومهما جمعت فى دنيتك من ذهب ومن فضه
كل زايل وماتاخد معاك منهم غير الحسرة
اعمل فى دنيتك اللى يرضى ربك
لانك بقيت فى دار ماتنفع الذكرى
دار الحساب والعقاب خد كتابك واقرأ
لوخيرحتتجازى عليه فى التو واللحظه
ولو شر حيسحبوك الملايكه لجهنم على فكرة
ماتفتكرش انها حتدوم لك فوق
والحق نفسك قبل مايجرى
الدنيا دار اختبار والاخرة دار القرار
فذكر ان نفعت الذكرى
ومهما كانت مكانتك فى الدنيا
بعملك حتحدد مكانتك فى الاخرى
~~~~~~~~~~~~~~~~~
راوية حسن

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....