الخميس، 6 فبراير 2020

قصائد قصيره 59 *** بقلم السيدابوطاحون *********

قصائد قصيره 59 *** بقلم السيدابوطاحون
*********
لما الزنازن بكت من زنقة الثوار
قولوا لأي نظام يا الف حسره عليه
وانت ياابن البلد لا تدور ولا تحتار
اصل النظام البليد خزق عنيه بإديه
*********

اللي نسيوه في الخطوبه
يحضر الليله الكبيره
دنيا واطيه ومش غريبه
وانتي اوطى بشعر عيره
*********

لو فيه صحيح رجاله عرب
ما كانتش غزه تنضرب
ملعون جبان اللي سكت
واللي من الميدان هرب
*********

والله راجعه يا فلسطين
مهما يقولوا الكدابين
تزرع ضلمه يا صهيوني
نزرع دبكه ونورنا مببن
*********

يا ام الصباح الندي
اياكي تترددي
او تقعدي تعددي
حاسبي اللصوص
ع الفصوص
وع الفلوس تسعدي
********

خايف من الموت ياصاحبي
الشهدا نبض الحياه
والشعرا إلا اللي تاه
حدد مكانك و لبي
*********

اه يا موت خدت الحبايب
لسه بتلف ف حارتنا ؟!
أنت شاطر ولا خايب ؟!
حبنا ل "طه " آيتنا
*********

دول في كل الدول
يوقعوا الانظمه
تعابين وليهم حيل
يا فرقه يا مجرمه
*********

لما المطر غنى
غسل الشجر شعره
الورد قام هنا
نادى على بدره
يا عاشق الجنه
فتح الفتى صدره
عصفور بباب دارنا
زقزق وقال شعرة
*********

يا سلام على
أولى جامعه
والعيون الخجلانين
وفيها لامعه
والقلوب متكهربه
خايفه
لكنها مستمتعه
شايفه وسامعه
والايدين م البرد
ساقعه
نفسها ف ايدين
تقرب منها وتضمها
وف حضنها.
غني الدفا
والقلب يسعى
يا سلام على أولى جامعه !
*********
#قصائدقصيره59
#السيدابوطاحون
#الأخنوم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....