الخميس، 28 نوفمبر 2019

ترنيمة لحبيبتي ..........محمدعبدالرحيم

محمد عبدالرحيم

ترنيمة لحبيبتي
..........

يبكي القمر .. على صدرك
المليان هموم . .
تنزل دموعه الفضة على
توبك ..
تكتر بيوت الحزن حواليكي ..
تكتر دموع الهم في عينيكي
إيه إللي نابك ولا حينوبك ..
إيه إللي من بعد
البكا مكتوب .. وإيه حيمر
غير الألم وليل بلون القهر
كتر البكا خلاكي تنسي
الصبر ..
وكل يوم الفجر بيفوتك ..
مابتلحقيش الضهر قبل
العصر . .
مابتحضنيش الشمس لما
تميل ..
مواويل على نيل الأسى
والمر
وألف حاجة بتتحرق وتموت ..
وألف حاجة بتتسرق م العمر
..........
محمدعبدالرحيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....