الخميس، 28 نوفمبر 2019

فى ذكرى وفاة شاديه.... بقلم .. #خالدعبدالمعطى

فى ذكرى وفاة شاديه.
..
ضحكه راحت
غنوه فاتت..
..

الشمس عيونها دمعت
و القمر بقى نوره باهت..
..
النغم لبس السواد
و اعلن الطرب الحداد..
..
و الحب بيلف البلاد
دامعه عينه و عقله شاتت..
..
البسى الاسود يا سيما
واسى افلامك القديمه..
..
ع السما معديه غيمه
دخلت قلب الليل و باتت..
..
معبودة الجماهير بتسأل
فين دليله..
..
فين لواحظ فين التلميذه اللى هاربه
م الزقاق و فى الطريق لالف ليله..
..
فين فؤاده و سكر الحب الزياده
هو الوداع فى الفجر طبعك
و لا غاويه فراق يا داده..
..
اقوى من الحب و ربيعه
يامر البعد نطيعه
لا العمر نقدر نشتريه
و لا القدر نقدر نبيعه
هو ده الممنوع يا ساده..
..
ضحكه راحت
غنوه فاتت..
..
مجهوله فى الدوامه عاشت
و انهارده
شاديه ماتت..
..
#خالدعبدالمعطى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....