الخميس، 17 يناير 2019

عصفور ضعيف ...! بقلم .. عزام احمد

عصفور ضعيف
لكن ظريف
عمال يزأزأ ف وداني
وشوش وقالي
أنا نفسي أحلي
دوقته من طرف لساني

فضل معايا
يحكي الحكايا
وحكايته حلوه وعجباني

وشهور تعدي
وهو عندي
ياكل ويشرب ف مكاني

نفرح شويه
نلعب شويه
نرقص ونسمع ف اغاني

ولما طال
بينا المطال
قرر يسبني وينساني

سألته مالك
وايه جرالك
قالي بلاش تترجاني

انا قولت طيب
هتعود قريب
قالي بلاش تستناني

وطار وراح
وساب جراح
تكبر ف قلبي وتملاني

واديني من يومها بعاني
غرقان ف همي واحزاني
وفضلت واقف في مكاني
يمكن يزأزأ من تاني
ويرجع يقولي
انا نفسي احلي
وادوقه طرف لساني......!
...............................
بقلم/عزام احمد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....