الأربعاء، 23 فبراير 2022

انا عايز اعيش ......بقلم ... احمد محمود

الناس
اللي شايفانا
من البرج العاجي
ولا الزجاجي
ولا اللي حاجزين
في الأيقونة
ياناس ارحمونا
ونقطونا والنبي بالسكات
جيلنا بيموت واندفن
والعفن علي اللي
مات واندفن
وليه الخوف والسكات
اصرخ ونادي
بأعلي صوت انا
عايز اعيش
مش عارف اعيش
غول الأسعار ولعها نار
وحقيقي انا نفسي اعيش
وانتو كل اللي يهمكم
رغيف العيش
ازاي تاخدوه مننا
ومقفلين الدنيا
في وشنا
واحنا ساكتين
كرهنا والله السكات
وحاطين علي بوقنا
ميتين ترباس
وحشتنا الأغاني
وحشتنا الربابة
وبقينا عايشين في غابة
وبقي كل همنا
رغيف العيش
والهدمة قدمت وبقت خيش
لا بتستر بدن
ولا بدفي عريان
وعلي الربابة هاغني
انا عايز اعيش
احمد محمود
قد تكون صورة لـ ‏‏شخص واحد‏ و‏نص‏‏

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....