الاثنين، 20 يناير 2020

ليه ياقلم محتار .....! .. بقلم .. فيفي الجندي

ليه ياقلم محتار
عايش في حيرة وعذاب
مش عايز تكتب اشعار
ولاتمش ع السطر ذي المنشار
مابقتش خلاص من الشطار
مالك هو انت انكسر سنك
ليه العذاب ولاكلمة
ارجوك ياقلم حافظ علي هيبتك
واكتب كلمات تزيد من وزنك
انا خلاص زهقت من رسمك
عايزة ارجع اكتب في حروفي
وابعد عني خوفي
واكون بين الناس اديبة
لايهمني تعويذة
اكتب ياقلم بحرية
كلمات تعلم الناس الملاغية
اكتب بعطر الورد كلمات
واجمع من البستان ازهار
اكتب وعلم ع الورق
وراعي الحق في المفترق
اكتب وغازل عيوني
وارسمني صورة مجنونة
وقول الحق بين الاوراق
واغزلي روح المحبة بين الناس
اكتب ماتبقاش كسلان
انا مستنياك
نكتب قصيدة جنان
تعبر عن معني الوفاء
.......
فيفي الجندي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....