الأربعاء، 22 يناير 2020

أنا نفسى اكون ..! شعر .. بتول العتربي

مش حاسة إنى ملهمة
مش حاسة إنى معلمة
قلبك بطوق
وفى الشوارع والبيوت
كام من قمر

ويا الغزل
دابت يا ذووق
أنافين وفين قصتى
متحددة جوه السكوت
أنا نفسى يكون عندى أمل
وأسمع له صوت
أنا فاردة ايدى للسما
بادعى إنما
مش لاقية ضوء
كنت أترمى وفى قلبه أفوق
خايفة من عمرى يولى
ولما أشتكى
الليل يقول لى
دارى جبينك ع الجدع
قلبى اتفزع
من غير شروط
ازاى ح أنول منه الرضا
بالشكل دا
وأنا فى التخفى مأبدة
ومهددة
قصة تموت
وأرجع من وسط الطريق
فكرى الغريق
يحكى حكايات الهوى
وازاى برئ
حتى الصديق
بيقول دى قصة ح تنتهى
وأنت الجرئ
ما أنا أصلى حاسة إنى أنا
مش ملهمة ومعلمة
قلبك بطوق
شعر ..  بتول العتربى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....