الجمعة، 23 فبراير 2018

مانيكان .. بقلم .. بتول عبد المعز

مانيكان
مانيكان وواقف فى المكان
لو تشترى
والسعر غالى نقول حرام
لو تفترى

بينى وبينه لقيت كلام
لو ينجلى
يحكى على اللى زار المنام
والكون غلى
لقيتنى بأتشد فى هيام
لما حلى
فى عينيا أشوف منه انسجام
لو ينطلى
عنى لكنت أقول سلام
وبعت لى
منى رسالة تقول بكام
راح تتملى
أشولق وحكايات كتير
م اللى سلى
أسعى اوصل السلام
للى على
وكان فى نظرى المدام
منه جرى
سألونى بتكلم فى مين
يا مشترى
أنا قلت مسيركوا يوم
لما تلاقوه ح توصلوه
فى سيلوفان جميل
وتشبكوه بحبال محبة
وتهادوه
لكل عشاق الغرام
واللى خلى
#بتول عبد المعز

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....