الأحد، 27 أكتوبر 2024

هي دي الحكاية .... بقلم... احمد محمود

 قد تكون صورة ‏‏شخص واحد‏ و‏نص‏‏

هي دي الحكاية
من البداية للنهاية
حكاية عمر عشناه
حكاية وقت سرقناه
من دنيا زي الرحاية
لا بتهدي ولا بتتعبش
جينا الدنيا في لفة
ونخرج منها في لفة
وبين اللفة و اللفة
بتشوف اهوال
اول ما نشوفها تبكينا
ويفرح بينا اهالينا
وتتعبنا وتسعدنا تشقينا
ونعيد القصة من تاني
ونعيد ترتيب احلامنا
ونحقق كل أمانينا
وتجيب لينا أهالي تانين
تسعدهم تشقيهم
وفي الأخر تبكينا تبكيهم
وفينا. اللي نبكي عليه
ويجي الدور ويبكونا
اه يا دنيا دوارة
اه. يا دنيا غدارة
اه يادنيا حجر صوان
لا بتهدي ولا بتتعبش
عمالة فينا تدوس
يا مكن من غير تروس
بتطحن فينا طحن
بتطحن كل شيئ فينا
بتطحن حتي اسامينا
وفي الأخر بنقابل
رب كريم يارب
يكون راضي قوي علينا
بقلم...
احمد محمود
من ديوان بنا حروف

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....