الأحد، 26 مايو 2019

مقطوعة زجلية ..( عتاب ) بقلم .. طه هيكل

بالعامية المصرية
بقلمي
طه هيكل
وأنا ذنبي إيه أنه خانك
ليه بتحمليني كل أحزانك

هو اللي غدر بيك وعمره ما صانك
ماشي في سكة غلط
وسابك لحرمانك
ليه بتحمليني قسوته
وبعده عنك ونسيانك
مش ذنبي أنه خانك
ولا ذنبي نسيانه وهجرانك
مش أنت السبب في اللي حصل
بغيرتك وشكك ونكرانك
معرفتيش تداري على شمعتك
ولاعرفت ترجعيه لأحضانك
ونسيت إخلاصه ليك وازاي ضحى علشانك
وتحمليني كل اللي حصل
ليه ماتشوفي اللي خانك
وباعك بكل سهولة
وارتاح لنسيانك
لاعايز أسمع شكوتك
ولا تحكي لي أحزانك
طه هيكل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....