الثلاثاء، 12 أبريل 2022

المسحراتى ..لحلقة ١١.....للشاعر .. هاني نبيل

 قد تكون صورة ‏‏شخص واحد‏ و‏نص‏‏

الحلقة ١١.........
نجوم الليل بتسألني ..غناي ليه مسهرني..
و ليه البحة في صوتي..
نغمها كتير يلازمني..
على الأحوال أنوح و ابكي..
ف ميت موال لمين اشكي..
معدش الطيبة و التقوى
بقت بالظلم و القسوة ..
و مين يشتري الواسطة..
و ياخد حتة م التورتة..
أنا مطحون هنا يا اسطى
و مستنيلي على غلطة..
كأني بنادي في مالطة..
بداوي الضغط بالجلطة..
.....
يا ناس فاهمين.. نلم الشمل نتقرب
بدل ما الحلم يتسرب
و نتباعد و نتغرب..
ما نجيش على أمل لينا
نحس الحب وسطينا..
دا طوق نجاه و بيه تنجح مساعينا..
و جهد كبير عشان الخير يدفينا..
من التوهة اللي تلهينا .. من الهم اللي مالينا..
....
بلاش ننسى و نتغافل..
و نهمل كل شيء حاصل..
و نسمح للعدو السافل..
يفرق بينا ف محافل..
يحاول يضحك علينا..
أكيد عارفين.. وصلنا لفين..
ما تصحي يا عين..
نجوم الليل بتدعيلي..
أصون الميه في نيلي..
أعود أهلي و جيلي..
على الفرحة ف مواويلي..
تشفينا و تكفينا..
و تسعدنا و ترضينا..
.....
و رمضاااااان كريييييييم
( امضاء ابو رنيم )

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....