الخميس، 12 مارس 2020

عللى جرى .. . خواطر .... بفلم ..... سيد النحاس .

تمت مشاركة ‏منشور‏ من قبل ‏سيد النحاس‏.
سيد النحاس

عللى جرى واللى انكتب
عيدان جريد ألواح خشب
فيه ايه جرى
وهو ايه اللى ورى نبكى عليه
ان كان شويه او كتير
أهو كله راح
فبرد كان او حر ساح
فى مكان براح
شبعو نباح
من غير نتيجه او صلاح
وكل شئ عملوه زمان
لبس كفن
واهو اندفن
وشبع عفن
ومعتش لازمه للندم
كله عدم
ابدأ حياتك من جديد
وأنسى اللى فات
وعيش سعيد
وخللى قلبك يا عزيزى يكون حديد
كله زوال
دا مهما جال عمرك وطال
انسى الحرام و اعمل حلال
هو دا بس يا صاحبى
اللى تلاقيه عند السؤال
....... ..... خواطر .... بفلم ..... سيد النحاس .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....