هلال البنا في
مصطبتنا
""""""""""""""""""
لما حاكيت مشكلتنا
والجيران سمعوا وحارتنا
حد جارنا جه وشارنا
واسمعوا منه الناس حكايته
.............. قالي بنجهز عروسه
والديون دي بهدلتنا
............... خلتنا عايشين في حوسه
والعيشه صعبه في حياتنا
........ . والجيران سمعين معانا
وقالوا بنت منطقتنا
...... أختنا ولازم نشيلها
وانساعدها ونبني بيتها
ردت إم أحمد جارتنا
إللى بابها ريح حيطتنا
بلكونه تطل علينا
ومنها شايفه مصطبتنا
وحده تانيه ياناس جارتنا
خالتك الحاجه أم مديحه
ست مسنه كبيره شيخه
عاوزه حد ياخد ب إيدها
......ويجيب الها أيي حاجه
وحده تراعي مصلحتها
..........تخدمها واتراعي بيتها
قالوا نتعاون عليها
..........وانجيبلها وحده شاطره
ونتعاون نديها أجره
........ ماشي يام احمد قوليلها
رد أستاذنا الكريم
زوجها أستاذ عب حليم
والسؤال عاوز الإجابه
واحنا في الشهر الكريم
رجب فيه صوم وعباده
ياللا نسمع كلمتين
في الرسول أو الصحابه
أو في القرآن الكريم
ورمضان بيدق بيبانه
باقي شهر فوق يومين
ياللا قولوا وسمعونا
واحنا معكم مشتاقين
قلنا نبدأ بالخواطر
م الشمال إلى اليمين
قالوا تبدأ يا بلال
بسم الله نبدي الكلام
كات صلاة أحمد نبينا
محمد خير الأنام
بالصحابه في المدينه
في بداية الإسلام
للأقصى مسرى نبينا
والرسول كان الإمام
وذكرى وجايه في شعبان
جاله جبريل بالأوامر
ليلة النصف من شعبان
تحويل القبله ف صلاته
ناحية البيت الحرام
لف نبينا بالصحابه
في صلاته يا كرام
طاعه لله واستجابه
في خضوع تام واحترام
وأم احمد في بيتها سامعه
والأستاذ عبدالحليم
بيقول للكلام متابعه
زيها زي الجيران
وكل ست وكل جاره
تدعي لينا باحترام
وفي انتظارنا كل ليله
والناس خايفه من كورونا
............... والأخبار مووترانا
ناس بتموت موخوفانا
............. والمناظر مرعبه
من فيرس صغير كده
...............خلا الدنيا بحالها يابا
والعالم فيه مشكله
............... والطب عاجز في دواها
والناس تايهه هنا وهنا
.............. ياللا نعرف الوقايه
النظافه والطهاره
................ والمحافظه عالصلا
وذكر الله وكل طاعه
............. لطفك يا رب السما
في حارتنا وكل حاره
.............. وبكره نتقابل هنا
في حارتنا و مصطبتنا
............. والتحيه والسلام
""""""""""""""""""""""،"""
مع تحياتي هلال البنا
في مصطبتنا
مصطبتنا
""""""""""""""""""
لما حاكيت مشكلتنا
والجيران سمعوا وحارتنا
حد جارنا جه وشارنا
واسمعوا منه الناس حكايته
.............. قالي بنجهز عروسه
والديون دي بهدلتنا
............... خلتنا عايشين في حوسه
والعيشه صعبه في حياتنا
........ . والجيران سمعين معانا
وقالوا بنت منطقتنا
...... أختنا ولازم نشيلها
وانساعدها ونبني بيتها
ردت إم أحمد جارتنا
إللى بابها ريح حيطتنا
بلكونه تطل علينا
ومنها شايفه مصطبتنا
وحده تانيه ياناس جارتنا
خالتك الحاجه أم مديحه
ست مسنه كبيره شيخه
عاوزه حد ياخد ب إيدها
......ويجيب الها أيي حاجه
وحده تراعي مصلحتها
..........تخدمها واتراعي بيتها
قالوا نتعاون عليها
..........وانجيبلها وحده شاطره
ونتعاون نديها أجره
........ ماشي يام احمد قوليلها
رد أستاذنا الكريم
زوجها أستاذ عب حليم
والسؤال عاوز الإجابه
واحنا في الشهر الكريم
رجب فيه صوم وعباده
ياللا نسمع كلمتين
في الرسول أو الصحابه
أو في القرآن الكريم
ورمضان بيدق بيبانه
باقي شهر فوق يومين
ياللا قولوا وسمعونا
واحنا معكم مشتاقين
قلنا نبدأ بالخواطر
م الشمال إلى اليمين
قالوا تبدأ يا بلال
بسم الله نبدي الكلام
كات صلاة أحمد نبينا
محمد خير الأنام
بالصحابه في المدينه
في بداية الإسلام
للأقصى مسرى نبينا
والرسول كان الإمام
وذكرى وجايه في شعبان
جاله جبريل بالأوامر
ليلة النصف من شعبان
تحويل القبله ف صلاته
ناحية البيت الحرام
لف نبينا بالصحابه
في صلاته يا كرام
طاعه لله واستجابه
في خضوع تام واحترام
وأم احمد في بيتها سامعه
والأستاذ عبدالحليم
بيقول للكلام متابعه
زيها زي الجيران
وكل ست وكل جاره
تدعي لينا باحترام
وفي انتظارنا كل ليله
والناس خايفه من كورونا
............... والأخبار مووترانا
ناس بتموت موخوفانا
............. والمناظر مرعبه
من فيرس صغير كده
...............خلا الدنيا بحالها يابا
والعالم فيه مشكله
............... والطب عاجز في دواها
والناس تايهه هنا وهنا
.............. ياللا نعرف الوقايه
النظافه والطهاره
................ والمحافظه عالصلا
وذكر الله وكل طاعه
............. لطفك يا رب السما
في حارتنا وكل حاره
.............. وبكره نتقابل هنا
في حارتنا و مصطبتنا
............. والتحيه والسلام
""""""""""""""""""""""،"""
مع تحياتي هلال البنا
في مصطبتنا


ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق