الخميس، 19 مارس 2020

فيك ايه يا حنين ... بقلم .. الشاعر البورسعيدي ... ناصر سيدهم

فيك ايه يا حنين
ديما محيرنا
القلب الصادق
فى سهدك ونارك
مسهرني عملنا

كل البدع بتبعد
بعيد عنا
سنين راحت
واحنا بنحيلك
خليك قريب
منا
صابرين عليك
وانت مسهرنا
سألنا ضاربين الودع
خصامك كان لية
دلع ولا دلال
عشان تحيرنا
قالوا بخت الجدع
فى دنيتا قليل
مايعرفوش الودع
يعرفه اللى خالقنا
والصبر فى دنيتنا
كان لية
ياللى جفاك الحبيب
توها تعمل الصبر
موالك يسقيك مرارة
الكاس ويضيع
سنين فى شبابك
الحب بالحب
خلى لونة من
لونك
بقلم الشاعر البورسعيدي ناصر سيدهم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....