الجمعة، 13 مارس 2020

أنا عايش .. بقلم الشاعر ..علي ياقوت الزعيقي

بيك
بيك ومن غيرك
انا عايش
ياحب راح وقلب
كان طايش
كنت مفكر بعدك
حتوه
واقعد ادور عليك
بين الحوارى
والوجوه
واستنى ترجع
وجرحك يوجع
وقلبى يسأل عليك
اقول سيبوه
بكرة يفوق من غفوته
ومن فرحته
الكدابة بقلوب
خانوه
لما عملوه لعبتهم
لما عملوه سالوتهم
لما قال يومها حبونى
وهما بعوه
واستاهل انا وقلبى
عشان صدقناكم ومشينا
معاكم وحبناكم
وجرحتوه
جرح ملوش دواء
اصل جرح الهوى
غير حبايبه ميعرفوش
يداوه
يقول اه والف من الاه
ولا الناس
يسمعوه
ودقات القلب تستنى
وتتمنى حبيب يدق
ببها والشوق ينادى
جبوه
وادى قلبى ياناس
عن حبى روحوا
اسالوه
يمكن تلاقوا جواب
جوه كلام العشاق
زمان
كتبوه
ولا حبيبي نساه
على طريق كل الحبايب
نسوه
زى كلام حزين
متقال جوه العين
ولحن ربابه قالت زمان
يابه
غنوه
وقلبى لما حس
الكل وقف وقال بس
وباديهم
خنقوه
استكتروا عليه مرة
يفرح من نفسه
ويمسح دمعته وهمسه
ب ايدين
قتلوه

على ياقوت
مصر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....