الخميس، 26 مارس 2020

اوعى تفكر إنى باهزر ...! بقلم .. بتول العتربي

اوعى تفكر إنى باهزر
أو تستكتر إنى أكشر
جالنا كورونا
يشفى جراحنا م إللى دبحنا
واللى ما يوم ويانا اتأثر
بس هاجرنا ويا الفيس
قاعد زى البطة فطيس
يكتب شاطر فى التهييس
عامل نفسه الواد الأشطر
اقعد ساكت وإياك تسهر
أصلى أنا فاضية معاك وأتمسمر
جوه البيت وراح ح تشارك
غصب تحب ومش راح أفسر
واللى ح أقوله يا افندى يا رايق
تعمله دوغرى وأياك تهرب
جالنا كورونا غير حالنا
لمة عيلة وشيل الشيلة
دنيا جميلة الله أكبر
# بتول العتربى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....