السبت، 20 سبتمبر 2025

كتير سألوني ... بقلم .. محمد_ابراهيم_حجاج

 قد تكون صورة ‏‏خشب الشيطان‏ و‏زهرة‏‏

قصيدة كتير سألوني
كتير سألوني مين هي؟ وطال الرد
وإن كان لي نصيب في الود فأنت الود
ماكانش لي،حد وأنت الحد
ده كله غرق في موج قلبي وأنت السد
وسور قلبي قوي وميع بنظرة بريئة قام أتهد
ده مش عشرة قليلة علي،الأيدين تتعد
ولا لعبة ولا طيش من الشباب ده بجد
بدوب في البسمة والكسفة وحمار الخد
وأحبك حب ما أتحبش لأيوها حد
ده عيني،رافضة رؤية إلا عينيكي و الرموش تشهد
وروحك جات تدفيني في وقت البرد
وبيكي ياروحي بستقوي وبكون أجمد
وحبك إللي طال عهده يدوم ليا وننهي بحمد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....