الأحد، 8 مارس 2020

(. ملناش غني عن بعضنا. ) خواطر ( اشرف الدغيدي )

(. ملناش غني عن بعضنا. )
ودي الوقتي جه دوري في الكلام ولازم تسمعي
سِمعتك كتير واتحملت منك وانتي مابتقدري
هو انتي كنتي فاكره سُكاتي كان ضعف مني
ولا فكراني ح افضل شاريكي وعايش معاكي غصب عني
اسمعيني وافهميني قبل فوات الأوان وتخسريني
لو مكنتيش ح ترجعي نسمه تاني زي زمان وتقدريني
عمري ماراح اقدرك ولا حتي ح اشتريكي
غير لما تشتريني وحضن دافي الاقيكي
بقالي كتير باستني منك كلمه حلوه تقوليها و تفرحيني
أو تتبسمي في وشي ابتسامه صافيه وتسعديني
وعلي قد ماحتتديني من عطف وحنان
حتلاقيني وحتلاقي محبتي ومعاها الامان
وايامك معايا حتلاقيها فرق تاني بس تنسيني شكوتي
وانسي حيرتي ويا غيرتي واللاَّيمين مايجيبوا سيرتي
والكلمه تبقي بينا قلوبنا تحسها وانشغل بيكي وتشغليني
واشوف ابتسامة شفايفك وضحكة عنيكي اديكي كل محبتي
ويفضل حبي ليكي كله اشواق وعشق وغرام
ونعيش في فرح وهنا ليل ونهار كل الأيام
ونسهر الليل كله واحضان الهوي جمعانا سوا
وقلوبنا فرحانه كل اوقات لقانا انتي وانا
اصل ياحبيبتي انا وانتي ملناش غنيٰ عن بعضنا
وايه غير حبك ياروحي ينسيني همي
وايه غير حبي يمليٰ قلبك فرح وهنا ياعمري
ولو يوم كان فيه بينا خصام بلاش نهرب من العتاب
ونخلي الموده والمحبه بينا من غير حيره ومن غير عذاب
وآاااه لو تعرفي محبتك في قلبي قد ايه
ماكنتي عني لحظه تبعدي
او تفكري أو تقولي كلمة حتي ليه
ومهما كان بيني وبينك مايوم تشيلي في قلبك مني او تزعلي
وعلي كل لحظه ضاعت مننا من غير هوي تندمي
تعالي نخلي الحب يعشش تاني بيتنا
وقلوبنا تغرق زي زمان في الهوي ونحس فرحتنا
ونتعاهد باسم حبنا لا يوم ازعلك ولا يوم تزعليني
ونتحمل بعض سوا مهما جريٰ بينك وبيني
مانتي دنتيتي وفرحتي ولقاكي هو جنتي اللي ياما عيشتها
ياغنوة حب وبنبض قلبي ومشاعري كتبتها
يافرحه عمري وفي قلبي عن الحساد كتمتها
خواطر ( اشرف الدغيدي )
حقوق الملكية محفوظه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....