الثلاثاء، 12 فبراير 2019

العالم حسودة .. ليه ..؟ بقلم .. الكاتبة والشاعرة الأردنية عبير نصر الدين الحنبلي

العالم حسودة .. ليه
مش عارفة ليه العالم حسداني ... ظلت تقول لي سمنانة ... لحد ما وقعت من عيونهم ... مرضانة ما إقدرتش أقوم ثاني ... إيه العالم ده وقعني من عيونه ما قدرتش أقوم ثاني ... تحب تقوم بالواجب ... تلقى نفسك من تصرفها متاعجب .... تقوم ضرباك عين تخليك تسكر الرمش وتعقد الحاجب... إتقوا ربنا ياعالم ما تعرفوا كل واحد همه إيه وظرفه إيه... كل واحد عنده كفايته ...ومش بحاجة الواحد يكشف أسراره لناس ضميرها غايب ... لو عرفت سره عليه تعايب ... حسبنا الله في عالم ضميره غايب
الكاتبة والشاعرة الأردنية
عبير نصر الدين الحنبلي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....