الاثنين، 11 فبراير 2019

اصرخ يا قلم .. بقلم .. فيفى الجندى

اصرخ ياقلم واكتب اوام
اكتب عن الحق اللي ضاع
اكتب ولاانكسر سنك
وضعفت بقيت بلا حول ولا قوة
اكتب رسالة مفهومه
سطر عن الحياة المزعومة
اكتب اننا عايشين
وبنتنفس اكسچين
اكتب حروف من غير رعشة
اكتب كلمات مش معصوبة
فتح ياقلم وبص بخفه
اكتب عن الورد اللي فتح في سكتك
واللي بيعطر طريق المحبين
اكتب عن الأرض الطاهرة
وناسها والعيشة والقمرة
اكتب ان الحياة ملكنا
واحنا اللي هانعمر برقه صبرنا
..........
فيفي الجندي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....