السبت، 16 يونيو 2018

*نسيم الشرق* لطيفه دحمانى

لست أفهم لماذا دنيا ليس بالميزان
وهي مجرد رحلة يا إنسان
اتركه الأقنعة وخله وششكم تبان
في ناس غير ناس
وناس وسواس الخناس

في ناس مبسوطة وفرحانة
وناس مقهورة وحزنانه
وناس قلوبها سوده وتعبانه
وناس لضميرهم بيعانه
وناس كلامهم صادق
وناس كلامهم كله نفاق
وناس بتحب الخير للغير
وناس معندهاش مشاعر
وناس بتحب تذل ناس
وناس تمد ايدها وترفع الرأس
وناس لخواتها بيعه
وناس في قلبها جائعة
وناس بخيله بفلوسها
وناس بخيلة بمشاعرها
وناس تتحب بطيبتها
وناس تتكره يخرب بيتها
ودنيا ما تسوى
والآخرة فيها المثوى
*نسيم الشرق*
14/6/2918
4

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....