الثلاثاء، 8 مايو 2018

ليه ...! بقلم .. رضا أبو شنب .. مصر

ليه تخاصمني الحروف
ليه بدور مش بلاقي
غير حروف الخوف
ليه حروفي غاضبه
وليه اصابها الخسوف
ليه كلامي يضيع معاكي
وليه ينام جوا الكهوف
كنت مدمن اشوف عيونك
والايادي والكفوف
والخدود والشفايف
كنت لجمالك شغوف
كنت لما انام في حضنك
عمري ما حسيت بخوف
.......
فين الحروف
فين حروف الحب
فين حروف الحنين
كنت بحبك يا حوا
منذ الالاف السنين
كنت بعشق عينيكي
لما اشوفهم مشتاقين
لما اشوفهم يطلبوني
يحضنوني يرقصوا
لي وانا مستكين
ليه اتغيرتي يا حوا
ليه يضيع حب السنين
ليه تخلي حياتنا ضلمه
واحنا احياء ميتين
ليه تدوسي علي المحبه
وتقتلي فينا الجنين
ليه تخلي حياتنا مره
واحنا كنا كويسين
........
يا حروف الشوق تعالي
رجعي لينا الحنين
ازرعي فينا المحبه
ثبتي فينا الجنين
جمعينا علي المخده
جنب بعض مشتاقين
نشرب من خمر الشفايف
وننسي الالام السنين

رضا ابو شنب
مصر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....