الاثنين، 12 أغسطس 2019

عيدى هو هو*****عاطف صلاح#

العيد دلوقتي والعيد زمان،،،كل عام وانتم بكل خير
عيدى هو هو*****
----------------------

هليت يايوم العيد-----هليت يا أجمل عيد.... يارب سعد جديد.... فررح قلوبنا بيه___
واسعد قلوبنا كمان وكمان.. زى م فرحنا زمان.. اصل عيدنا بتاع زمان كنا نتشووق أليه_____
لما أمى كت تاخدني... تجيب هدومي اللي تناسبني... كنت اشيلها جوه حضنى.. وابويا يقول ل امي سيبيه_____
كنت بركب بسكلته.. كنا بنروح كل حته.. كنت الف بالكارته اللفه كانت بالجنيه_.
كانت الفرحه ف عيدى.. إن اروح لحد سيدى.. واما ابوسو وامد إيدي.. يروح مدينى كام جنيه____

وعمى بيعييد عليا.. وخالتى تدينى العيديه.. وابويا كان هو اللي ليا.. كنت بعشق نور عينيه____
لفت الأيام عليا.. والسعاده هيه هيه... الوضع اتغيير شويه.. بس مين الدور عليه___
السعاده بقت ف عيدى... لما بيجيلي حفيدى.. يجري ينط يحب إيدى.. أبوسو وأطبطب عليه--------
أخدو ونروح المصلي... قلبي رفرف لما صلي..
صلينا والخلق صلي..
ستو سألتني عليه____

جالها جرى عشان يشوف..
سلخ ودبيح الخروف..
قالي ياجدو وكان بخوف..
كنت عايز اركب عليه___

خدت١/٣ اللحمه ليا
والتانى للغالي عليا
والأخير لفقير هديه ربنا يكرمنا بيه------------

خدنا بعض للجيران...
نسأل علي جارنا فلان....
م احنا حبايب من زمان...
د النبي وصا عليه___:____

عيدنا اللي احنا كنا فيه..
مهما عدا زمان عليه..
شبهه زي اللى احنا فيه..
بس مع فرق الجنيه________
عاطف صلاح#

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....