الخميس، 22 أغسطس 2019

الدنيا دى فانيه ... بقلم .. راوية حسن

Rawya Hassan

الدنيا دى فانيه
ليه نبكى ع الدنيا
واللى بيعشقها
بتروح كده ف ثانيه

الدنيا دى باحوال
وكل ساعه ف حال
وللى غاوينها
دى كلمه وف موال

ماتعيب على الدنيا
دى اصلها بتخلص
وتعدى وف ثانيه
ولا عمرنا ينقص

ومهما يطول العمر
دى ايامه بتمر
وايام نقضيها
بحلو ويا المر

ياباكى ع الدنيا
ارميها من حساباتك
ولاتفكر ثانيه
فى اى شئ فاتك

مهما نعيش فيها
ايام نقضيها
بالطول ولا بالعرض
الموت بينهيها

بس انت عيش بضمير
وبلاش ترازى الغير
حسابك على ربك
يالا اختمها على خير
وهى دى الدنيا
~~~~~~~~~~~
راوية حسن

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....