الأحد، 18 أغسطس 2019

ليه الجحود يابني ..!.. بقلم .. فيفي الجندي

ليه الجحود يابني ..!
ريحة السنيين جوه الحيطان
حضن ابوك في صورة الزفاف
دبلتين جمعت قلوبنا في ايام عجاف
توب الفرح معاه طرحتي التل زجزاج

جوابات الغرام
علي سطر متعطر من البرفان
كانت ايام حلوة
وبدلة ابوك جوه الدولاب
وريحة عرقه ماليا المكان
سيبني يابني اقرأ جزئي اليومي من القرآن
واذكر ربي وادعيه يرقق قلبك
علي جسد امك النحيل اللي داب
لو سألت الجدران ويا التراب
وسجادة ابوك لما كان بيصلي
كل فروض الطاعة للرحمن
وحبات السبحة العقيق اللي لونها
يشبه لون الايد اللي شابت مع الزمان
بص يابني انا امك العجوز اللي شابت
ومعاها عكازها بدل رجليا العجاز
ارجوك يابني سيبني انام علي الحصيرة
من غير كلام ولاصوت يزعج الولاد
مش عاوزة يابني غير قله فيها ميه
آخد منها حبايه الضغط والسكر قبل مانام
عايزاك يابني تحضرلي فطاري بعد الصلاة
ولما تكبر يابني هاتاكل في نفس المكان
انا امك اللي كنت لازق فيها قبل الولادة
وجيت الدنيا علشان تبقي سبب العذاب
ارجوك يابني سبني اشم ريحة ابوك
ولما اموت ابقا خد حق العزاء
.. بقلم .. فيفي الجندي 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....