الخميس، 1 أغسطس 2019

..قصه شعبنا .. بقلم .. إيهاب السقا

القصه مش قصه سعاد ولّا قصه إمام
القصه..قصه شعبنا
م إحنا مالناش خير ف بعضنا
الناس عايشه فى حالة خصام
الكل باصص لكله

ومفيش حتى سلام
والعيشه المُرّه إللى مخلِيّه
الكل م المغرب،،،ينام
الناس،،سارحه،،، وسهتانه
ومش قادره تِطَلّع من
بوقّها الكلام
العيد قَرّب..والكل عايش
مع نفسه فى انفصام
كله نَفسى،،، نَفسى،،،
والسلام
الشوارع رغم الزحمه،،،هاديه
بعد م كانت مليانه
بالوِد والوئام
الصغير مبيحترمش الكبير
ومبيسمعش،،،الكلام
والكبير الهَمّ مالى فِكرُه
ع الدوام
الله يرحم لما كنا بنحترم بعضنا
وناكل مع بعض كلنا
وعايشين فَرَحنا وحزننا
ونواسى لبعض الآلام
،،،إيهاب السقا،،،

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....