السبت، 17 أكتوبر 2020

دا فراقك مش أي فراق # الشاعرة .. بتول العتربي#

 

ح تداري عني الأشواق
وفراقك مش أي فراق
دا حيطان البيت والأوراق
راح تسأل وتقول حواء
كات سبب الغيرة إللى أنا فيها
وحكاوي ليالي وغناويها
وح أقولك روح اجري عليها
ح نشوف الآخر مين ليها
مين صادق مين اللي حاميها
دى حيطان البيت وأنت شاريها
ح تفوت الدار وتخليها
وتكون البايع والسارق
لأيام خافت إني أحكيها
وأقولك ليه أبكي عليها
كان فيها أيام كنت تجيني
وتقولي حبيبتي نور عيني
اوهب لك عمري ياحياتي
وتكوني الحاضر والآتي
وأكون البادي فى حكاياتي
دا نجوم السما أنت ماليها
وكلامك حلو محليها
والآخر تمشي في خطاويها
وتفتني ولا غيرك ليه
محتاجة الدفا والحنية
دى الكلمة الحلوة تهنيني
لجناح الشوق ح توديني
وأقول لك حاضر يا حبيبي
دى النظرة منك تحييني
وتكون الغطا وتدفيني
ح تداري عني الاشواق
دا فراقك مش أي فراق
# بتول العتربي#

ربما تحتوي الصورة على: ‏‏شخص واحد‏، ‏‏لقطة قريبة‏‏‏

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....