الخميس، 23 يوليو 2020

وايه خدنا م الدنيا ..! ... اشرف السمان.

وايه  خدنا م الدنيا ..!
غير قطنه وطوبه فوق طوبه
بنينا وعليت البنيا
ومفارقه يا نفس مغصوبه
سنين راحت وﻻ ثانيه
والدنيا تملى مرغوبه
وناس راحت وناس جايه
والناس م الاخره مرعوبه
يا مالى الكف بالميه
يا شاربها يا اما مشروبه
هتفرق شب من شيبه
الياء ...و سنيننا مكتوبه
والعمر ايه غير سنين دايبه
فى دنيا فانيه كركوبه
يا بانى ف دنيا بسنينك
وحاسب ليها بالطوبه
لو كنت سألت ميتينك
الفلوس فى القبر مطلوبه
هيقولو فلوس القبر من دينك
ما خدنا منها غير قطنه
وفوق راسنا كام طوبه
وايه خدنا م الدنيا .
اشرف السمان.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....