الاثنين، 29 يناير 2018

مناجاة قلب .. شعر .. بتول عبد المعز

سألت الليل عن حبى
أتاريه هنا جنبى
بيشكى البعد لحبيبه
ونار شوقه وتعذيبه
ولهفة قلبه فى الهجران
وسهده لما يبات سهران
فتصحى الغيرة فى عينية
وأشوف القصة ملوية
مانيش حاسس بحنية
تريحنى كدا شوية
وأقول ياربى إيه ذنبى
وفيه إيه تانى متخبى
وأنا بسلامة النية
ومش دارى حوالية
أوصل حبى لحبيبه
وأشارك فرحه بنصيبه
فتلقانى سعيد فرحان
ومش عارف أكون ندمان
على الحيرة وع الكتمان
وتسألنى أكون سرحان
وشايف الحياة حلوة
مليها الفرح و الغنوة
وناسى الآهة والقسوة
وحاسس الحياة تسوى
لفرحة خل بخليله
بتول عبد المعز

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....