الجمعة، 26 يونيو 2020

حبيبتى .. أم الدنيا .. للشاعر .. سمير محمود

أيوه وحشني الليل ف عيونك
أيوه عرفت إن انا مجنونك
أيوه عرفت إن إنتي حياتي
وإني لايمكن أعيش من دونك
...................
أنا ياحبيبتي مليش إلا انتي
إنتي أبويا وأمي وبنتي
إنتي الدنيا وأحلى مافيها
إنتي هنايا وكل سعادتي
..................
صعبة الغربة كتير ياامايا
وجع الغربة ملوهش نهاية
يكسر نفسك قوي ويذلك
واما تحايله مايرفع راية
..................
كنت زمان بتمنى أسيبك
كنت بلومك على أساليبك
واما بعدت يا روحي عرفت
إني مكنتش إلا حبيبك
..................
ورغم غرامك كله أهات
ورغم الحلم النابت مات
أنا مقدرتش أنكر حبك
حبك شق القلب وبات
................
أنا دلوقتي بقولك آسف
قلبي مكانش لحبك شايف
واما بعدت لقيتني بجيلك
طلع الجرح ف بعدك نازف
.......................
مهما انا قولت بتقسى عليا
أنا والله مليش غير هي
هي حبيبتي وروحي وعمري
هي الدنيا وأم الدنيا
#سميرمحمود

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إليك أنت أبى غمائمِ الحرفِ الماطرِ دمعًا، بقلم ... غيداء راضي صبح

  لطالما تأبَّطَ طيفُكَ كلماتي، فأسيرُ إلى مرفأِ الذكرى يقظةً وقداسً لقياكَ رضابُ حلمي، أباهي فيكَ القصيدُ فأجدُ مدلولَ فكري في قافيتي....